GUIDE: Att gå ut och dricka ett glas cava utan att bli ruinerad

Stockholm är inte direkt känt för att vara billigt. Jag är inte direkt känd för att vara rik. Jag är sämst på pengar, har två barn att försörja och har valt att inte jobba heltid. Så om jag vill gå ut och ta en öl med vänner är det inte direkt Café Opera vi hänger på. Det är ingenting jag eftersträvar heller. Jag älskar att hänga på sunkiga krogar.

I går ville jag och Sofia dricka billig cava och jag som är självutnämnd googlemaster googlade: ”billig cava stockholm” och hittade ingenting. INGENTING. Eller jo, hittade en artikel från 2009. Alltså ingenting. Då bestämde jag mig för att internet behöver en guide till prisvärda ställen med alkoholhaltiga drycker med lite fokus på cava. Ska självklart ta tag i saken att upptäcka nya cavaställen, så länge – håll till godo med dessa tips:

Carmen (Tjärhovsgatan 20)
En given klassiker bland sunkiga krogar men som ändå inte riktigt kvalar in som sunkkrog pga kultstatusen. Tokfullt fredagar och lördagar men även vardagar kan det vara svårt att hitta en plats. Har aldrig provat cava här, vet inte ens om de har cava, vet du?

Bara 2.0 (Östgötagatan 33)
Billig alkohol och mysig inredning. Populärt och svårt att få plats om ni är flera och kommer efter 17. Men får du plats finns billig cava! Ps. den som är inne på toaletten hör allt som sägs på stället så säg inte något dumt om den som är på toa.

Göta Ark (Medborgarplatsen 25)
Medan medborgarplatsen är proppfullt finns det nästan alltid plats på Arkens uteservering som ligger i kommunhuset. Antagligen är det inte fullt för att inte så många vet om krogen men också för att det lite känns som att vara på finlandsfärjan på grund av en stor fläkt. Dock sjukt värt om en inte får plats någon annanstans och solen skiner. Dessutom billig öl såklart men oklart med cavan. Och ja, det här stället borde kanske bara vara med på en uteserveringar-lista.

Folkbaren (Hornsgatan 72)
Här finns det billig cava! 59 kronor glaset passar fattiga personer. Mysig stämning på köpet.

Gröne Jägarn (Götgatan 64)
Är inte helt säker på stället eftersom jag bara brukar vara där en gång per år och det är på julafton. Förra året missade jag dessutom julafton eftersom jag var i Barcelona (tänk om en kunde va där jämt). Men de julaftnar jag varit där har irish coffeen varit grym. I min värld funkar Irish coffe istället för cava. En stund i alla fall.

Söderkällaren (Tjärhovsgatan 12)
Krogen som går under smeknamnet SK har bytte namn till BG:s men bytte tillbaka till Söderkällaren till stammesarnas stora glädje. Här kan en hänga om en inte vill störas av mobilen, i källaren finns det nämligen ingen mottagning alls. Oklart med cavan också. Oklart varför SK är med på listan alls eftersom jag inte gillar stället. Däremot vet jag många andra som älskar det så därför får krogen vara med.

Morfar Ginko (Swedenborgsgatan 13)
Ja men 69kr för ett glas cava får en ändå tycka är okej. Plus så mysigt att jag och Sofia inte kunde motstå stället i går kväll – värt några kronor mer. Resten får bilderna berätta!

img_1721_redigerad
Här sitter Sofia på Morfar Ginko och ser världsvan ut.
img_1735_redigerad
Den enda icke jättesuddiga bilden jag fastnade på blev tillsammans med en jättegrön bil.

 

img_1752_redigerad
Efter cava-looken.
img_1763_redigerad
Sofia: Jag är sugen på något men jag vet inte vad! Jag: Tänk om det fanns ett churrosställe i Stockholm… Sofia: Jaaaa… (drömmer sig bort) Jag: Seven Eleven? Sofia: Ok.
img_1780_redigerad
Sen gick vi på promenad!
img_1800_redigerad
Romantiskt ändå. Så många drömmar.
img_1811_redigerad
Typ DÖR så vacker den här bilden blev.
img_1822_redigerad
Gillar skylten.
img_1827_redigerad
Sofia gillade menyn. Och sprang iväg sen efter att hon snott en av grankvistarna på marken medan hon skrek: DE SÅG MIG INTE VA???! Ok. Överdrev lite.

Avslutningsvis. Billigast är ju faktiskt hemma. Jag röstar för mer hemmamys med vänner.

2 reaktioner till “GUIDE: Att gå ut och dricka ett glas cava utan att bli ruinerad

Kommentera

