Enkel vegansk bearnaisesås

Häromdagen ville jag testa att göra en vegansk bearnaisesås och googlade fram detta recept. Enkelt att göra, både barnen och jag gillade och ingen ser en anledning till att göra den med animalier igen:

50 g margarin
1,5 msk vetemjöl
1,5-2 dl grädde (soja eller havre, jag använde havre)
1 dl vatten + ytterligare vatten för att spä till den konsistens du vill ha (räckte med 1 dl tyckte jag)
1-2 tsk citronsaft
0,5-1 tsk vitvinsvinäger
1 pressad vitlöksklyfta
En halv tärning grönsaksbuljong
En nypa socker
Dragon (ett par tsk brukar vara lagom, jag hade i 2,5 tsk)
Persilja (någon tsk)
Gurkmeja (för färgen)
Svartpeppar
Ev. lite örtsalt (jag tyckte salt behövdes men jag älskar också salt)

Smält margarinet och vispa ner mjölet. Vispa i vatten och grädde. Ha i övriga ingredienser. Späd efter hand med mer vatten tills såsen har fått önskad konsistens. Smaka av och tillsätt mer av kryddorna om det behövs. Låt koka på svag värme ca 5 minuter.

vegansk bearnaisesås
Visst ser den god ut?!

vegansk bearnaisesås

Läs mer: Enkel vegansk hallonglass

Kommentera

