Snabblagad vegansk Mac N Cheese


Jag älskar ost men ville ändå testa att göra en vegansk variant av Mac N Cheese. Har ju upptäckt b-jäst och älskar numera b-jäst. Googlade, hittade massor men föll för detta som jag modifierade lite med gurkmejram för färgens skull och grädde för smakens skull.

Ingredienser (2 port)
1,5 msk margarin/veg smör
1,5 mjöl
1,5 dl havremjölk
1 dl havregrädde
1/2 tsk salt
1/3 tsk lökpulver
Ca 1/4 tsk muskot eller efter smak (kan uteslutas helt men jag hade)
1 tsk saft från en citron
2-3 msk Bjäst (också efter smak, jag har såklart in dryga 3 pga älskar b-jäst)
Svartpeppar & Vitpeppar efter smak

Gör såhär:
Koka vatten till makaronerna samtidigt som du gör såsen, då blir allt klart samtidigt!

Smält smöret på medelvärme och tillsätt mjölet. Vispa så det blir klumpfritt. Tillsätt 1 dl havremjöl och 1 dl havregrädde, salt, lökpulver, muskot, citron och lite peppar. Låt det koka upp tills det blir tjockt. Tillsätt bjästen och resten av mjölken(1/2 dl).

Häll sedan ner såsen i dina kokta mackaroner. Jag älskar att ha ketchup på men blir ju skitfult på bild haha.

Läs mer: Vegansk kiwimarängpaj

Följ mig på Instagram här!

Kommentera

